Pengalaman Menyaksikan Kebakaran



Anda telah menyaksikan satu kebakaran. Ceritakan pengalaman anda menangani situasi tersebut.

Aku masih tidak dapat melupakan peristiwa kebakaran yang berlaku pada bulan lepas. Setiap kali membaca akhbar tentang kejadian kebakaran fikiran ini terus teringat akan kejadian itu. Masalah ini berterusan kerana aku terlibat secara langsung dalam peristiwa tersebut.

Peristiwa kebakaran itu berlaku pada waktu petang hari Ahad minggu terakhir pada bulan lepas itu. Ketika itu, aku berada di satu simpang jalan menuju ke arah rumahku. Tiba-tiba sahaja, aku terdengar jeritan orang ramai meminta pertolongan kemudian perkataan api berulang kali pula berkumandang. Rupa-rupanya, jeritan itu datangnya dari sebuah rumah di deret rumah yang berada di tepi jalan itu.Tanpa membuang masa, aku segera menelefon pihak bomba dengan menggunakan telefon bimbit yang diberikan oleh ibu tadi. Kemudian, aku menuju ke rumah yangsedang terbakar itu.

Ketika aku sampai, sudah ada beberapa jiran yang sibuk mengangkat keluar beberapa peralatan elektrik dari rumah tersebut. Aku membantu mereka. Ada juga beberapa orang yang hanya duduk melihat sahaja.Kemudian kedengaran bunyi siren bomba. Pasukan bomba begitu pantas bertindak kerana dalam masa tidak sampai 10 minit sahaja api yang sedang marak dibahagian atas rumah itu sudah berjaya dipadamkan oleh mereka. Menurut jiran- jiran, kebakaran itu berlaku akibat litar pintas.

Aku bersyukur kerana dapat membantu mangsa kebakaran dengan segera membuat panggilan kepada pihak bomba. Semua penghuni rumah itu dalam keadaan selamat. Hanya bahagian atas rumah itu sahaja yang terbakar teruk. Aku difahamkan jiran-jiran kawasan itu telah memberi bantuan kewangan kepada mangsa kebakaran itu

0 comments: