Keburukan Makanan Ringan



Semasa di kedai runcit kamu bertemu dengan rakan yang sedang membeli banyak makanan ringan. Kamu menasihatinya tentang bahaya makanan tersebut. Tuliskan perbualan kamu itu.

CONTOH KARANGAN:

Salim:    Apa khabar Rosli? Apa yang awak beli tu?

Rosli:     Khabar baik. Oh, awak Salim! Saya nak beli makanan ringan ni.Saya suka makan makanan ringan, rasanya sedap. Awak pula nak  beli apa?

Salim:    Saya nak beli tepung gandum kerana mak saya nak buat kuih.Saya tidak suka makan makanan ringan kerana tidak baik banyak memakan makanan ringan. Cikgu kata makanan ringan mengandungi banyak bahan kimia seperti bahan perisa dan bahan pewarna. Manakala kandungan gula dan garam di dalamnya juga tinggi.

Rosli:     Apa akan jadi kalau kita makan terlalu banyak makanan ringan?

Salim     :Ia akan menyebabkan penyakit seperti darah tinggi, kencing manis dan buah pinggang. Jika terlalu banyak makan, dalam jangka masa yang lama kita akan terkena penyakit.

Rosli:     Tetapi iklan makanan ringan itu sungguh menarik. Betul tak?

Salim:    Kita jangan terpengaruh dengan iklan-iklan tersebut. Itu hanya untuk melariskan jualan kerana pengilang hanya pentingkan keuntungan sahaja dan mereka tidak hiraukan kepentingkan sertakesihatan pengguna.

Rosli:     Kalau begitu makanan ringan ni memang tidak berkhasiat danmembahayakan kesihatan.

Salim:    Betul tu.

0 comments: