Faedah Aktiviti Lawatan

Jauh berjalan luas pandangan ialah ungkapan yang mengambarkan seseorang akan memperolehi banyak pengalaman jika banyak berjalan atau mengikuti lawatan.

Justru itu, lawatan merupakan satu aktiviti yang sangat berfaedah kepada para pelajar. Dengan menyertai aktiviti tersebut seseorang pelajar akan memperolehi banyak maklumat. Contonya jika melawat ke Melaka, kita akan dapat melihat banyak tempat-tempat bersejarah.

Selain itu, semangat patriotisma lebih mudah disemai sekiranya kita melawat ke tempat-tempat bersejarah. Contohnya jika melawat Memorial Tun Abdul Razak, kita dapat mengetahui perjuanagan bekas Perdana Menteri Malaysia.

Setelah penat belajar, melancong merupakan cara terbaik bagi seseorang untuk merehatkan fikiran dan tubuh badan. Fikiran akan lebih tenang dengan menyertai aktiviti lawatan. Kita akan lebih bertenaga dan bersemangat.

Industri pelancongan, di negara kita memerlukan sokongan daripada orang ramai terutamanya rakyat tempatan. Dengan pelbagai aktiviti lawatan akan mendorong lebih banyak lagi hotel-hotel dan rumah rehat dibina. Dengan itu akan dapat meningkatkan industri pelancongan dan ekonomi negara.

Kesimpulan daripada pernyataan di atas jelaslah kepada kita bahawa lawatan sememangnya banyak mendatangkan faedah. Sama ada kepada diri sendiri atau kepada negara. Janganlah kita jadi seperti katak di bawah tempurung.

0 comments: