Karangan Peribahasa :Air dicencang Takkan Putus.

Aku dilahirkan dalam keluarga yang serba sederhana dan sempurna. Aku merupakan anak yang ketiga dalam keluargaku. Walau bagaimanapun, dalam diam-diam aku amat mencemburui akan kakakku yang lebih tua dua tahun daripadaku.
 
            Setiap hari aku pasti akan bergaduh dengan kakakku walaupun disebabkan hal yang tidak seberapa. Aku amat mencemburui kakakku, Fatin disebabkan kepintarannya dalam pelajaran. Hal ini demikian kerana aku sering mendapat keputusan yang buruk dalam peperiksaan. Tambahan pula aku sememangnya malas mengulang kaji pelajaran dan berat mulut untuk bertanya kepada guru. 
 
Kakakku pula seorang yang rajin belajar dan menjadi murid kesayangan guru-guru kerana sikapnya yang mesra dengan mereka di sekolah.Ibu bapaku juga lebih menyayangi dia berbanding dengan aku.Aku berasa begitu tersisih sekali dengan sikap mereka berdua kepadaku.
 
Di rumah, apabila tiba waktu membuat sarapan pagi atau makan malam, aku akan selalu disuruh oleh ibuku untuk menolongnya memasak di dapur. Kakakku langsung tidak disuruh oleh ibuku dengan alasan dia sentiasa sibuk mengulang kaji pelajaran di dalam biliknya.Aku sentiasa merungut di dalam hati. Aku merasakan layanan yang diberi oleh ibu dan ayahku tidak adil.
 
Apabila keputusan Sijil Pelajaran Malaysia diumumkan, aku tidak terkejut apabila mengetahui dia mendapat keputusan 10A berbanding dengan aku yang hanya mendapat 5A sahaja dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah yang lalu.Aku langsung tidak berasa gembira atas kejayaannya.
 
Beberapa bulan kemudian, kakakku mendapat tawaran belajar dalam jurusan perubatan di sebuah universiti di Mesir. Kakakku dapat melihat riak mukaku yang tidak menyukai akan dirinya. Tanpa kusangka, kakakku mengucapkan terima kasih kepadaku kerana telah membantu ayah dan ibuku menjaga dirinya ketika menjalani pembedahan beberapa tahun yang lalu.Dia seterusnya memberi kata-kata perangsang kepadaku untuk lebih berjaya pada masa hadapan.
 
Aku menitiskan air mata apabila mengetahui yang sebenarnya kakakku amat menyayangi akan diriku. Aku memohon maaf  kepada kakakku atas sikapku yang mencemburui dan memusuhinya selama ini. Kakakku juga menyatakan kepadaku supaya jangan mencemburui pencapaiannya kerana sebenarnya dia juga cemburu akan kerajinanku membantu ibu dan ayahku di rumah selama ini. Akhirnya, hubungan antara aku dan kakakku semakin erat bak kata pepatah air dicencang takkan putus.

0 comments: