Aku sebuah Tong Sampah

Aku sebuah tong sampah . Aku dibuat di sebuah kilang barangan plastik di Shah Alam. Badanku diperbuat daripada plastik. Setelah siap , aku dan rakan-rakanku dibawa ke sebuah taman permainan dan diletakkan di situ.


Di badanku tertulis namaku dengan warna yang garang supaya dapat menarik perhatian orang ramai. Selain itu, tertulis juga kata-kata ‘‘Kebersihan Amalan Mulia”. Aku bangga dengan tugasku ini.

Kini aku bersedia untuk menjalankan tugas. Manusia mula mencampakkan sampah sarap ke dalam perutku. Ada yang memasukkan sampah-sarap betul-betul ke dalam perutku. Sebaliknya , ada juga yang hanya melemparkan sampah ke arah diriku. 

Setiap pagi , pekerja majlis perbendaran akan mengaut sampah dari perutku. Kadang-kadang mereka memandikanku supaya kelihatan ceria.Tetapi biasanya keceriaanku tidak berpanjangan kerana sikapa segelintir manusia yang pengotor .

Aku sungguh sedih dengan nasib diriku ini. Manusia seolah-olah tidak menghargai jasa-jasaku terhadap mereka. Mereka memandang jijik akan diriku. Mereka tidak sedar , jika tanpa diriku, persekitaran mereka akan tercemar dan berbau busuk.

Pada suatu hari, datang seorang pemuda yang berpakaian compang-camping. Tiba-tiba sahaja pemuda tersebut membakar sampah yang terdapat di dalam perutku. Dalam masa beberapa minit sahaja seluruh tubuhku musnah dibaham oleh api . Begitulah nasib diriku.

0 comments: