Untuk Rajin, Jadi Berdisiplin

Untuk merajinkan diri, Anda perlukan dispilinkan diri, sedisiplin yang mungkin. Maksudnya, berlaku tegas dengan diri sendiri.

Jangan biarkan malas ‘menggoda’ Anda. Tiap kali rasa malas menyelubungi diri Anda, fikir tentang matlamat Anda dan bayangkan apa yang menjadi impian Anda. Sejurus selepas itu, rasa malas tadi akan hilang perlahan-lahan.

Kalau masih rasa malas juga, cuba buat senaman ringan. Senaman paling ringan adalah dengan latihan menarik nafas atau “breathing exercise”.

Untuk melakukannya, tarik nafas dalam kiraan tujuh saat, tahan dalam kiraan tujuh saat dan kemudian hembus perlahan-lahan juga dalam kiraan tujuh saat. Buat sebanyak 2 atau 5 kali.

Selepas tu, akan rasa pening sedikit, tapi sekejap saja. Bila dah ok, lama-kelamaan, rasa malas, mengantuk, berat tadi tu hilang.

Malas ni terjadi disebabkan kurangnya bekalan oksigen ke otak lalu menimbulkan rasa mengantuk, kesanya Anda jadi malas, mengantuk dan rasa ‘berat’.

Anda takkan dapat melawan rasa malas untuk cuba mendisiplinkan diri. Cara paling baik adalah tegas pada diri sendiri dan mengikut apa yang telah menjadi senarai tugas (to do list).

Jika Anda rasa malas nak belajar, tegaskan diri untuk mengulangkaji pada hari itu. Jangan terlalu paksa, relaks, biar kemahuan nak belajar tu timbul dengan sendirinya.

Untuk menimbulkan kemahuan belajar, baca matlamat Anda dan impian-impian Anda yang telah Anda tulis sebelum ini paling kurang 5 kali. Ia akan menaikkan semangat Anda.

Jika Anda rasa malas dan pergi kerja mahupun rasa berat nak urus bisnes part time selepas waktu kerja, fikirkan tentang matlamat Anda dan faedah yang Anda dapat bila dah mencapai matlamat Anda.

Bayangkan bagaimana rasanya bila mendapat apa yang Anda idamkan. Selepas itu, Anda akan rasa bagai ada ‘booster’ yang menyuntik semangat Anda dan kerajinan Anda.

Selitkan beberapa emosi sepeti gembira, ceria mahupun girang. Cara lain, niat Anda lakukan ia untuk mereka yang Anda sayangi, keluarga Anda, adik beradik Anda atau si dia.

Kesan dari mainan emosi amat hebat. Disiplinkan diri Anda, kerana itu sikap orang-orang yang berjaya dan mereka yang cemerlang.

Tiru sikap ni dan Anda boleh jadi cemerlang seperti mereka juga!

By Shukri Abdullah- Pakar Motivasi

0 comments: