Perbahasan : Keburukan Membaca Komik

Komik merupakan bahan bacaan ringan yang paling popular di kalangan murid sekolah. Bagaimanapun, ramai yang tidak sedar bahawa membaca komik boleh mendatangkan banyak keburukan daripada kebaikan. Antara keburukannya ialah ada murid yang asyik membaca komik, sehingga tidak dapat memberi tumpuan kepada pelajaran. Sepatutnya tanggungjawab murid ialah belajar.

 Hadirin sekalian,

Bahasa yang digunakan dalam buku komik juga tidak mematuhi tatabahasa bahasa Melayu, murid-murid sudah pasti akan menghadapi masalah berbahasa, atau pencemaran bahasa kerana terpengaruh dengan bahasa pasar komik tersebut.

Selain itu, komik juga boleh mempengaruhi pemikiran pembaca dengan cerita-cerita khayalan yang kadang-kadang tidak mempunyai nilai murni. Apa yang sering ditonjolkan dalam kebanyakan komik yang terdapat di pasaran ialah bercorak keganasan atau pertarungan dan berunsur humor sahaja.

Hadirin sekalian,

Bagi murid-murid yang ketagih dengan komik, mereka sangup berbelanja besar untuk membeli buku-buku tersebut. Sebaliknya mereka sangat kedekut untuk membeli buku-buku rujukan atau buku-buku kerja yang sepatutnya menjadi keutamaan. Bukankah ini merupakan satu fenomena yang merugikan murid itu sendiri? Marilah wahai pihak pembangkang kita renungkan.

Sebagai kesimpulannya, berdasarkan hujah-hujah yang saya utarakan tadi, kami di barisan pencadang tetap mengatakan bahawa “Mermbaca Komik lebih Banyak Membawa Keburukan Daripada Kebaikan Kepada Murid Sekolah”

Sekian, terima kasih.

0 comments: