Program NILAM

Seperti kita sedia maklum, pelancaran program NILAM peringkat sekolah telah pun dirasmikan pada hari Isnin 11 januari yang lalu. Sebagaaimana ucapan daripada Guru Perpustakaan dan Media, pada tahun ini sekolah akan menjalankan satu projek yang dinamakan "SEMAIAN NILAM".

Berikut adalah kandungan projek tersebut.

1.0 Nama Program : SEMAIAN NILAM

Di sekolah rendah membaca masih lagi menjadi perkara penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kelemahan membaca dipandang sebagai penghalang kepada usaha untuk menjadikan anak-anak kita sebagai pelajar berpengetahuan dan cemerlang dan masyarakat kita sebagai masyarakat yang berilmu dan maju. Atas dasar itulah pihak sekolah berusaha untuk melaksanakan satu program yang diharapkan dapat menanamkan serta menyuburkan minat membaca di kalangan para pelajar.


2.0 OBJEKTIF
a. Semua guru SK ST FRANCIS khasnya guru-guru kelas dan guru-guru Bahasa Melayu serta Guru Bahasa Inggeris diberi pendedahan akan pelaksanaan program SEMAIAN NILAM di peringkat sekolah.

b. Melalui penghayatan program ini, Program SEMAIAN NILAM peringkat sekolah akan dapat digahkan dan dilaksanakan dengan lebih jayanya.

c. Melalui pendedahan program ini kepada semua guru SK ST FRANCIS ini adalah diharapkan, semua murid-murid SK ST FRANCIS turut akan menikmati impak positif dan menggalakkan murid-murid untuk mengambil dan turut serta dalam setiap program SEMAIAN NILAM yang dijalankan oleh Pusat Sumber Sekolah

3.0 TENTATIF PELAKSANAAN

TARIKH

: SEPANJANG TAHUN 2010

HARI

: SELASA – KHAMIS

MASA

: 7.30 HINGGA 7.40 PAGI :

WAKTU REHAT

TEMPAT

:BILIK DARJAH

: PUSAT SUMBER SEKOLAH

4.0 AKTIVITI-AKTIVITI

Membaca buku cerita

Membaca Baris Demi Baris

Mengumpul Perkataan

Mengumpul Maklumat

Pusat Sumber Sekolah amat berbesar hati dan mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pihak yang memberikan sumbangan untuk menjayakan program ini.



0 comments: